Hoe het luchtinlaatsysteem werkt

Hoe het luchtinlaatsysteem werkt

De functie van het luchtinlaatsysteem is om ervoor te zorgen dat lucht de motor van uw auto kan bereiken. Zuurstof in de lucht is een van de benodigde ingrediënten voor het verbrandingsproces van de motor. Een goed werkend lucht inlaatsysteem zorgt voor schone en continue lucht in de motor, wat zorgt voor meer vermogen en een betere kilometrage van uw auto.

Een modern auto luchtinlaatsysteem heeft drie hoofdonderdelen: luchtfilter, massa stroom sensor en gasklephuis. Gelegen direct achter de voorgrille, trekt het luchtinlaatsysteem lucht door een lange plastic buis naar de luchtfilter behuizing, waar het vervolgens zal worden vermengd met de brandstof van de auto. Pas dan wordt de lucht verstuurd naar het inlaatspruitstuk dat het mengsel brandstof/lucht naar de cilinders van de motor levert.

De functie van het luchtinlaatsysteem is om ervoor te zorgen dat lucht de motor van uw auto kan bereiken. Zuurstof in de lucht is een van de benodigde ingrediënten voor het verbrandingsproces van de motor. Een goed werkend lucht inlaatsysteem zorgt voor schone en continue lucht in de motor, wat zorgt voor meer vermogen en een betere kilometrage van uw auto.
Een modern auto luchtinlaatsysteem heeft drie hoofdonderdelen: luchtfilter, massa stroom sensor en gasklephuis. Gelegen direct achter de voorgrille, trekt het luchtinlaatsysteem lucht door een lange plastic buis naar de luchtfilter behuizing, waar het vervolgens zal worden vermengd met de brandstof van de auto. Pas dan wordt de lucht verstuurd naar het inlaatspruitstuk dat het mengsel brandstof/lucht naar de cilinders van de motor levert.

Luchtfilter, massa stroom sensor, gasklephuis

Een luchtfilter is een belangrijk onderdeel van een auto’s inlaatsysteem, omdat het luchtfilter het onderdeel is waardoor de motor “ademt”. Het is meestal een plastic of metalen doos waarin het luchtfilter zich bevindt.

Een motor vereist een exact mengsel van brandstof en lucht om te draaien en alle lucht in het systeem komt eerst via het luchtfilter naar binnen. De taak van het luchtfilter is om vuil en andere vreemde deeltjes in de lucht weg te filteren, waardoor ze niet het systeem kunnen binnendringen en mogelijk de motor kunnen beschadigen.

Een massale luchtstroomsensor wordt gebruikt om te achterhalen wat de massa is van de lucht die binnenkomt in een interne brandstof-ingespoten verbrandingsmotor. Van de massa stroom sensor gaat de lucht dan vervolgens naar het gasklephuis.

Het gasklephuis is tenslotte het deel van het luchtinlaatsysteem dat de hoeveelheid lucht regelt die in de verbrandingskamer van de motor stroomt. Het bestaat uit een behuizing die een gashendel plaat bevat die op een as draait. Wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt, wordt de gashendel plaat geopend en de lucht in de motor gelaten. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, wordt de gashendel plaat afgesloten en de luchtstroom naar de verbrandingskamer effectief onderdrukt. Dit proces bepaalt krachtdadig het tempo van de verbranding en zo uiteindelijk de snelheid van het voertuig.

Luchtfilter, massa stroom sensor, gasklephuis

Een luchtfilter is een belangrijk onderdeel van een auto’s inlaatsysteem, omdat het luchtfilter het onderdeel is waardoor de motor “ademt”. Het is meestal een plastic of metalen doos waarin het luchtfilter zich bevindt.

Een motor vereist een exact mengsel van brandstof en lucht om te draaien en alle lucht in het systeem komt eerst via het luchtfilter naar binnen. De taak van het luchtfilter is om vuil en andere vreemde deeltjes in de lucht weg te filteren, waardoor ze niet het systeem kunnen binnendringen en mogelijk de motor kunnen beschadigen.

Een massale luchtstroomsensor wordt gebruikt om te achterhalen wat de massa is van de lucht die binnenkomt in een interne brandstof-ingespoten verbrandingsmotor. Van de massa stroom sensor gaat de lucht dan vervolgens naar het gasklephuis.

Het gasklephuis is tenslotte het deel van het luchtinlaatsysteem dat de hoeveelheid lucht regelt die in de verbrandingskamer van de motor stroomt. Het bestaat uit een behuizing die een gashendel plaat bevat die op een as draait. Wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt, wordt de gashendel plaat geopend en de lucht in de motor gelaten. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, wordt de gashendel plaat afgesloten en de luchtstroom naar de verbrandingskamer effectief onderdrukt. Dit proces bepaalt krachtdadig het tempo van de verbranding en zo uiteindelijk de snelheid van het voertuig.